たきび123号(2017/1/17)

ひょうごんテックの始まりは、ひょうご市民活動協議会(HYOGON)のワーキンググループとして活動を開始した2003年に遡ります。2004年に民間の財団から助成を受けて団体として自立し、NPOなど市民活動団体に対するIT支援を中心に、パソコンリユース在住外国人向けのIT教室オープンソースの紹介等の事業を行ってきました。その後2008年には、事業の継続が困難になったことから、会員制をやめると同時にスタッフの雇用を終了して、世話人とボランティアによる最小コストの運営・マネジメントで最出発しました。

再出発より8年が過ぎ、IT環境が大きく変化する時代の中で、世話人になる人は減少し、活動はTCC内に限定され、活動は停滞していました。このような状況のなかで、FMYYの放送事故、インターネット放送への移行などに対する技術サポートをきっかけとして、TCCの各団体、また各団体のIT担当者の協力が得られるようになり、ひょうごんテックが再び活性化する希望が見え始めています。

2016年度からは、TCCのIT有償作業を、リーフグリーンの事業として行っていただけるようになり、事務作業を兼ねていた作業者の負担は軽減されました。また、TCCを中心とする地域との関わりの中で、地域ICT推進協議会(COPLI)との共同開催による「シニアタブレット体験教室」を行いました。会場は野田北ふれあいセンターをお借りし、参加者募集はリーフグリーンに協力いただきました。

TCCの移転から10年を迎える今年、電話やインターネット接続等の通信環境の変化や、機器の老朽化に対応するためのハードウェアの入替、サポート切れソフトウェアなどの変更、Web・LAN環境でのセキュリティリスクに対する対応など、小さなコミュニティであるTCCにとっても、やるべきことは山積しています。ひょうごんテックはその立ち位置を見直し、NPOなど市民活動団体をITの面から支える人のネットワークとして効率よく機能して行けるよう、少しずつでも努力を続けて参ります。TCCの各団体の方、また地域の皆さま、よろしくお願いします。

事務局:おがた

The origins of Hyogontech date back to 2003. It started as a working group of the “Hyogo NPO/NGO Network” also referred to as HYOGON. In 2004, Hyogontech was established with financial support from a private foundation. Since then it has become a part of the Takatori Comuunity Center (hereinafter referred to as TCC), and it has conducted projects to provide IT related assistance for NPOs and civic groups, including delivering refurbished PCs to NPOs, holding IT classes for foreign residents, and raising awareness on Open Source Software among NPOs. In 2008, since it was determined that it would be difficult to continue operations due mainly to financial reasons, it ceased staff employment as well as the organization’s membership system, and relaunched with minimized management and volunteer support.

As 8 years have passed since its relaunching, our steering members have been decreasing, and our activities have become limited within TCC. During that time, we continued to support FMYY, a local community radio station affiliated with TCC, which eventually began experiencing a number of difficulties related to its FM broadcasting operations. Through providing such support, Hyogontech has been able to reestablish relationships with other NPOs and their IT staff, and we hope our activities will be renewed.

Starting from the fiscal year of 2016, our client-paid services are now being offered through Leaf Green (also a part of TCC), thanks to which the staff member’s workload has been reduced. Receiving support from the local community in and around TCC, we co-hosted a “tablet computer class for seniors” with the “Council for Promotion of Local Information, Communication and Technology” also known as COPLI, as well as the cooperation of Leaf Green, which helped in registering participants.

As this year marks the 10th year since TCC returned to its original site, we, even as members of a small community, have a mountain of things to do, such as coping with the ever-changing nature of telecommunication and internet technology, providing replacements for aging hardware, providing upgrades for end of support software, and protecting against the security risks of Web and local network environments. Even as it reexamines its position, Hyogontech will continue to strive to function effectively as a human network to provide IT related assistance that serves NPOs and civic groups. We would be grateful for the continued support of all the members of TCC and the local community.

Hyogontech: Ogata